هدر اصلی
اخبار > گفتگوی اختصاصی با هنرمند علی ظفر قهرمانی نژاد


|
استان هرمزگان با توجه به فرهنگ عامه بسیار غنی ، می تواند " تئاتر مردمی" فعالی داشته باشد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی سیمرغ  علي ظفر قهرماني نژاد در سال 1354 در شهر سقز به دنيا آمد. وي داراي مدرك كارشناسي ارشد كارگرداني سينما ، كارشناسي كارگرداني تئاتر و فوق ديپلم زبان انگليسي است.قهرمانی نژاد تلاش براي دروني كردن تئاتر كاربردي در عرصه تئاتر دارد. زيرا معتقد به تئاتر كاربردي درجامعه است.تخصص وی در زمینه تئاتر کاربردی و شورایی است .در اين نوع تئاتر مردم ضمن مشاهده و همچنين اجراي تئاتر، استراتژي خود را در مورد مسائل مختلف به جامعه پيشنهاد مي كنند.حضور وی در بندرعباس ، فرصت مغتنمی بود تا مصاحبه کوتاهی  با  او  در حاشیه برگزاری ورکشاپ تئاتر کاربردی ، در خصوص  این نوع  تئاتر و نقش آن در جامعه داشته باشیم.
 *بنده پس از آشنایی با روش های " آگستوبوال "به شاخه " تئاتر شورایی "علاقه مند شدم وبه عنوان معلم در کلاس های خود برای تدریس دروس وحل مسئله تربیتی تا کنون از این روش بهره جسته ام .آشنایی با " تئاتر شورایی " باعث شد تا  " گروه تئاتر شورایی تهران  " را تشکیل داده و از سال 87 تاکنون ، به ترویج و اجرا و تولید محتوا در زمینهَ  تئاتر شورایی بپردازم. درسال91 دفتر تئاتر کاربردی را در حوزه هنری  تشکیل دادیم  و اولین همایش تئاتر کاربردی را درآنجا برگزار نمودیم.بنده در این زمینه کتاب های متعددی  را ترجمه و به طبع رسانده ام. از سال 87 تاکنون ترویج این گونه تئاتر دربیش از 25 شهر ایران به انجام رسیده و گروه های مختلفی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.در سال 91 برای اولین بار رشته تئاتر کاربردی با مشاورهَ این جانب در دانشگاه علمی کاربردی  در مقطع فوق دیپلم به لیسانس پایه گذاری گردید.

 * تئاتر کاربردی عنوان کلی است (وجدید) برای اشاره به گونه های متنوع اجرایی که هدف مشترک آنها توانمند سازی مردم ، اصلاح جامعه و ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی است.
 *تئاتر کاربردی از مردم ، با مردم ، برای مردم و متعلق به مردم است ، از این رو مردم را در تعامل مثبت با دیگران و با مسولین قرار می دهد ، روحیه مشارکت جویی و کنش اجتماعی را در آنان بیدار می کند ، به مردم تمرین تفکر انتقادی ، اجتماع پذیری ، صلح و ارتباط بدون خشونت و در یک کلام تمرین " گفت و گو" می دهد . مردم با تئاتر کاربردی یاد می گیرند که خودشان طرح مسلئه کنند و خودشان  برای آن مسلئه راه کارهای علمی و قابل اجرا پیدا کنند . بنابراین تئاتر کاربردی این امکان را ایجاد می کند که مردم فقط در شهر زندگی نکنند ، بلکه به معنای واقعی کلمه  "شهروند" باشند ، یعنی بتواند شهر خود را " تغییر " دهند.
 *تئاتر هرمزگان همیشه در سطح ملی حضور شایانی داشته است. هنرمندان این خطه از کشورهمواره افرادی نوع گرا بودند که درجهت کشف عرصه های جدید تئاتری دست به تجربه گرایی زده اند.این استان از آنجا که فرهنگ عامهُ غنی دارد، می تواند " تئاتر مردمی " بسیار فعالی داشته باشد و از این رهگذار،عامهَ مردم را به هنر تئاتر علاقه مند کند.
* خوشبختانه این دوره کارگاه تئاتر کاربردی که به همت واحد نمایش حوزه هنری هرمزگان و دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار گردید ، با اقبال خوب مشارکت کنندگان مواجه شد و بیش از هفتاد نفر از شهرهای مختلف استان با میل و رغبت زیادی در این کارگاه حضور پیدا کردند. مسلما این تعداد نیروی علاقه مند می تواند زمینه ی خوبی باشد برای تشکیل  " دفتر تئاتر کاربردی " استان هرمزگان که می توان از این نیروها برای برگزاری طرح ها و پروژهای اجتماعی در جهت فرهنگ سازی ، پیشگیری ، آموزش ومدیریت بحران بهره گرفت.
 *این دوره کارگاه تئاتر کاربردی برای آشنا سازی هنرجویان هرمزگان ، با مبانی یکی از شاخه های  مهم این نوع تئاتر – یعنی تئاتر شورایی -برگزار گردید.در صورت علاقه مندی و درخواست مجدد مشارکت کنندگان این کارگاه و با هماهنگی مسئولین  حوزه هنری ، می توان دوره های پیشرفته و تکمیلی نیز در این خصوص برگزار کرد. در این کارگاه ، هنرجویان با تکنیک های " تئاتر مجسمه " ، " تئاتر مجادله " و " تئاتر قانون گذار" آشنا شدند.همچنین شیوهَ  " تسهیلگری " این نوع  تئاتر را آموختند.در دوره های پیشرفته و تکمیلی ، هنرجویان با تکنیک های " رنگین کمان آرزو " و " روزنامه "و" نامرئی " نیز آشنا خواهند شد.
 * آرمان تئاتر کاربردی ، تشکیل " شبکهَ همبستگی ملی " در میان کنش گران این نوع تئاتر است.امید است فارغ التحصیلان رشتهَ تئاتر کاربردی و هنرجویان دوره  دیده  در کارگاه ها مورد حمایت قرار گیرند و حمایت مردمی این گروه ها ، به تدریج پایه های تئاتری که "متعلق به مردم" و"غیر رقابتی" است و به دنبال صلح و گفت وگوست مستحکم شود وهنرمندان تئاتر کاربردی  استان هرمزگان بتوانند همگام با همکاران خود در سایر استان ها طرح های ملی  کاربردی برگزار نمایند. یادمان باشد نباید اجازه دهیم تئاتر کاربردی که متعلق به همه مردم وبرای توانمندسازی اقشار مختلف جامعه است ، هدف تامین علایق و منافع گروه ها یا افراد خاص شود . همواره باید فرهنگ  "مشارکت جویی" را – که زیر بنای فلسفی ، تئاتر کاربردی است- در میان کنش گران این نوع تئاتر ترویج دهیم . این هنرمندان با تشکیل جلسات ماهانه  "هم افزایی" می توانند هراز گاه گرد هم آیند وتجربه ها  و دانسته های خود را در اختیار هم گذارند ، به همدیگر ایده دهند و تعامل  و همبستگی و "گفت و گو" را اول خودشان  تمرین کنند وبعد به مردم تمرین بدهند. با سپاس از دکتر کمالی دبیر این همایش و جناب آقای خواجویی مسئول واحد نمایش و معاونت فرهنگی حوزه هنری هرمزگان که زمینه َ برگزاری این کارگاه را مهیا نموده و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکردند. امید که این جریان  پر دوام باشد و هرگز این شعله برافروخته ، به سردی نگراید.










نسخه چاپي ارسال به دوست
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




آخرین اخبارپربیننده ترین اخبار